Manus och gestaltning

Gestaltning, vad är det? Genom att läsa en text så kan vi förstå vad personen i en bok känner utan att lägga till adjektiv, tänker jag.
 
Ex: Hon fryser
Ex: Hon huttrade och drog jackan hårdare om sig
 
Detta är så intressant. Jag tänker som så att i barnböcker är berättandet viktigt men inte i skönlitteratur. Nora Roberts är grym på miljöskindringar och gestalning vilket jag är hänförd över. En bok kan bli riktigt bra om författaren behärskar dessa områden och eftersom jag vill att mina manus blir riktigt bra letar  jag efter  "the book" om gestalning och miljöskildringar och annat smått och gott om kreativt skrivande, som jag kan suga i mig och överföra till mina manus.  Mycket har jag lärt mig av allt läsande genom åren men jag får många verktyg att använda systematisk under skrivandes gång genom att läsa om tips och verktyg.
 
Ibland kan det hjälpa att blädda igenom böcker bara för att se över författarens språk. För mig hjälper detta mycket om jag fastnar och inte lyckas med gestalningen eller en dialog till exempel.  Så mitt tips för er som skriver: Läs och åter läs.
 
Till sist, tur att vi har datorer. Hur mycket papper hade det inte gått åt varje gång en författare skrynklade ihop ett papper av frustration? :)
 
 
 

Kommentera här: