En sak som många inte vet om mig

Att starta en blogg- det är dags nu

So, let's go!

 

Hur började mitt intresse för böcker och skrivande?

 Så här är det. Redan när jag var liten älskade jag att läsa. Vi hade ingen tv eftersom jag växte upp som lestadian. Lestadianer är ett kristet trossamfund där mycket var förbjudet. Ingen tv, smink, örhängen, bio, teater, pop/rock annan "världslig" musik. Även om vi nog lyssnade på förbjuden musik i smyg. 

Jag inte är lestadian längre men jag fick med mig mycket värdefulla värderingar från min barndom. Jag bara kunde inte stanna efter att jag hittade världen utanför den bubblan jag växte upp i. Till slut måste jag göra ett val och har aldrig ångrat det valet. Blev fri. Förvirrad ett tag, men när allting lugnade ner sig var jag fri och hittade viktiga människor som jag inte hade hittat annars, och som jag ännu har i mitt liv.

 

Läste i tid och otid

 Till saken, jag och mina vänner läste och läste och läste. Redan i trean brukade jag läsa högt i klassen för mina två vänner när vi egentligen skulle läsa tyst för oss själva (vi var bara tre stycken i klassen). Bokintresset växte och i tonåring möttes jag av Harlequin. Vilken spännande värld av relationer för en kristen tonåring, kan ni tänka er?

Läste även lla Kittyböcker, Lottaböcker (Skrivna av Merri Vik tror jag) samt andra ungdomsböcker av B Wahlströms. Minns ni böckerna ni läste som ungdomar?

 

När jag hittade en av mina favoritförfattare

 Sen hittade jag Nora Roberts som har blivit en av min favoritförfattare genom tiderna. Den ni! Läste just en artikel om att många som läser Nora Roberts mm inte vågar berätta det för dessa Romance böcker har så pass dåligt rykte och inte "fina" nog. Ja, kärleksrelationerna kan vara lite sötsliskiga ibland och jag kan leva utan de intima scenerna, men karaktärerna i de flesta av Nora Roberts böcker, särskilt de kvinnliga, är fantastiska.

Jag läser hellre Nora Roberts Spänninsromaner men har  även läst de flesta av hennes Harlequinböcker, som skulle vara tämligen tråkiga om inte Nora hade skrivit såbeskrivande och levande. Jag bara fastnar. Finns några av hennes böcker som är urtråkiga, men inte spänningsromanerna.

 

 

 

 

 
 
Denna bok handlar om vinstockar och vintillverkning utanför San Fransisco. Här får man följa flera personer, även dem som man bara måste hata för att de är så hemska.
 
Nästa inlägg handlar om en brittisk författare som jag nyligen har upptäckt, häng
 
med!
 
 

Kommentera här: