Vad gör en bok bra -så att jag tycker om det?

Vad är det för någonting i vissa böcker som fångar mig? Älskar Nora Roberts spänningsromance böckerna. Ofta träffas huvudkaraktärerna i början av berättelsen, man får följa båda karaktärerna och deras relation. Läsaren får ett bra överblick i bådas arbeten och  relationer och gör  bokens innehåll så intressant. Visst, männen är macho och tuffa men man får tycke för både de kvinnliga och manliga karaktärerna. Jag har aldrig fastnat så för andra böcker, men hennes kan jag läsa och lyssna om och om igen.  Gick igenom en tuff tid en period och hennes böcker gav mig tröst. Lyssnade igenom varenda en av hennes bok som finns på Storytel, några flera gånger om. I nästa inlägg kommer jag att skriva om vilka av hennes böcker jag gillar mest. :)
 
När jag var i övre tonåren så läste jag Virginia Andrews böcker. Väldigt mycket drama, hemska familjetragedier och de böckerna grät jag till, men läste en efter en, natt efter natt i en veckas tid tills varenda bok i hennes serie var slut. Grät en hel dag efter en av böckerna, en av favvokaraktärerna gick och dog. Men böckerna är bra!
Serien som jag läste börjar med boken En väv av drömmar, om jag minns rätt. 
 
 
 
"Det var som en ond dröm-Leigh vägrade tro att det var sant. Hennes föräldrar skulle skiljas! Jilian, hennes vackra avgudade mamma hade hittat en annan. Det skar i Leighs hjärta när hon såg sin pappas sorg.
Från första gången Leigh såg Tony Tatterton, den unge, snygge miljonären som slagit hela hennes liv i bitar. Men Jilian är så trumfierande, överdådigt lycklig i sin förelskelse att hon varken ser-eller bryr sig om- son dotters förtvivlan. Och Tony gör allt för att vinna också Leighs hjärta. Precis allt....."
 
Denna serie handlar sedan om Leighs dotter, och även dotterdotter i senare böcker. Alla lika tragiska, men jag minns att jag inte kunde släppa ifrån mig böckerna förrän alla var lästa. Tog ca en vecka som sagt, bara läste och läste. Nu skulle nog mitt hjärta inte palla all tragedi, men tipsar ändå, för det kommer ett bra slut i den allra sista boken. Det minns jag. :) Många år senare läste jag om hela serien. Vem vet, kanske jag vågar mig på en tredje gång, men det kommer att fällas många tårar. Det finns även kärlek och hopp, så klart, men kvinnorna i släkten är otursföljda.
 
Jag hade en sådan lust att skriva på bloggen. Kände hur det kliade i fingrarna att dela med mig av det jag gillar. Särskilt Virginia Andrews, som jag inte har tänkt på länge. Ville skriva om de författare som får mig att vilja sluka deras böcker. 
 
Love, Ammi

Kommentera här: